Mik a legfontosabb változások az ISO 9001 szabványban? Hogyan épül fel az új ISO 9001? Itt választ kap kérdéseire.
A kockázat alapú megközelítés mindig is része volt az ISO 9001 szabványnak, ugyan kimondatlanul, azonban az új szabvány – kifejezetten beszél róla, belefoglalja a minőségirányítási rendszerrel kapcsolatos követelményekbe. A kockázat alapú megközelítés biztosítja, hogy a kockázatokat a kezdetektől vegyék figyelembe a folyamatszemléletű megközelítésben. A megelőzés része lesz a stratégiai tervezésnek.
A szervezet környezetének megértése szintén újabb nézetet teremt, ugyanis az új szabványban már nem csak a vevő körül forog a vállalkozás, már nem csak arra a vevőre kell figyelni, aki fizet a szolgáltatásunkért, aki megvásárolja a termékeinket. Ez a fókusz kitárul az „érdekelt felekre”, azaz azokra, akik „jelentős mértékben kockáztathatják a szervezet fenntarthatóságát”. Kik ők? Érdekelt fél a vevő, a szállító, bármilyen szolgáltatást nyújtó szervezet, hatóság, önkormányzat, a társadalom, anyavállalat, testvércég, alkalmazottak stb. A releváns érdekelt felek hatással lehetnek az előállítási folyamatok elvárt ellenőrzési szintjére is, ha elvárásaik és igényeik nem érvényesülnek.
Fogalmak és szóhasználat terén a változás inkább abban a "high level" megfogalmazásban található, ami még általánosabbá teszi a fogalmakat. Nem követelmény azonban, hogy a szervezet ebben a szabványban használt meghatározásokat használja a saját maga által használt fogalmai helyett. A szervezet megválaszthatja, hogy mely kifejezésekkel kíván élni, attól függően, hogy melyek illenek jobban saját működésébe (pl. használható a feljegyzés, dokumentum, protokoll kifejezés a dokumentált információk helyett, vagy a szállító, partner, beszállító a külső szolgáltató helyett.) Az ISO 9001:2008 a „termék” kifejezést használta minden kimeneteli kategóriára. Ebben a változatban a szabvány „termékek és szolgáltatások” kifejezést használ. Ez minden kimeneteli kategóriát magába foglal (hardver, szolgáltatások, szoftverek és a feldolgozott anyagok).
- 10 fejezetre változott a felépítés, és a törzsszöveg minden irányítási szabványban azonos - Sokkal jobban alkalmazható a szolgáltatásokra és a nem gyártással foglalkozó felhasználóknak - Világossá teszi, hogy a szervezet környezetének megértése megköveteli az „egy méret nem megfelelő mindenkinek” szemléletet - A folyamat-szemléletű megközelítés erősödött, jobban megkövetelt - A megelőzési tevékenység koncepciója mostantól a kockázat-azonosításon és csökkentésen keresztül érvényesül - A dokumentált információ kifejezés váltja fel a dokumentumok és kezelésük kifejezést - A külső forrásból biztosított folyamatok, termékek és szolgáltatások felügyelete kifejezés váltja fel a beszerzés, kiszervezés fejezetet - Fokozott hangsúlyt kapott a fejlesztési lehetőségek keresése
- Növekvő vezetői szerepvállalás, nagyobb fokú bevonás az irányítási rendszerbe - Kockázat-alapú gondolkodás - Egyszerűsített nyelvezet, azonos felépítés, azonos fogalmak - A MIR politika és a célok öszehangolása a szervezeti stratégiával A FELHASZNÁLÓ SZÁMÁRA NYÚJTOTT POTENCIÁLIS ELŐNYÖK - A tervezett eredmények elérésére történő összpontosítás - Rugalmasság a dokumentált információ tekintetében - Kockázatalapú gondolkodásmód - A jobb folyamatszabályozás következtében növekvő eredményesség - Növekvő vevői elégedettség - Ügyfélmegtartás és növekvő vevői lojalitás - Jobb imázs és hírnév - Nagyobb hitelesség |
||||
|
|
|
|
|
|