HÍREK

Okozhat-e kárt az állami ösztönzés?

man 742766 1920Az utóbbi időkben egyre több direkt és indirekt módszerrel motiválják a cégeket az állami szervek, hogy működésükbe integráljanak valamilyen irányítási rendszert. A legtöbbször elvárt tanúsítványok az energiaügyre és a környezetvédelemre vonatkoznak. Belátható, hogy az energia és környezettudatosság növelése követendő tendencia, melyek pozitív állami beavatkozásokkal és nyomás gyakorlással – persze megfelelő mederben tartva – átcsaphat egy öngerjesztő folyamatba, melynek eredményeként felgyorsul a felzárkózásunk a nyugathoz.

Különbségek a minőségmenedzsmentben

suit 869380 640Minőségirányítási formák

Nagy különbségek figyelhetők meg az átfogó minőségirányítási modellek palettáján. Az Amerikai Minőségügyi Szervezet (ASQ) Megállapítások 2013 című felmérése helyzetjelentést ad a legelterjedtebb rendszerek piacon belüli részesedéseiből és a szektorok – ipari, szolgáltató - között megfigyelhető eltérésekről. Lássuk, a 22 ország 2000 vállalatát érintő kutatás milyen irányt mutat a hatékonyság és a minőség javítására.

A mérhetőség kérdése és ténye az új energia irányítási rendszerekben

ID 100217459Már sok szó esett a mérések fontosságáról, a hiteles adatok relevanciájáról. Most nézzük át röviden, milyen rendszerben képzeli ezt egy új szabályozás.

2015 decemberéig kötelező az energetikai audit a 250 főnél nagyobb létszámú vállalatoknál vagy az 50 millió Euro éves árbevételt elérő cégeknél, tehát a KKV-nak nem minősülő szervezeteknél. A négy évenkénti energetikai auditot kiválthatja az ISO 50001 tanúsítottság.

Bővebben: A mérhetőség kérdése és ténye az új energia irányítási rendszerekben

Helyzetjelentés az energiairányítás jelenéről és prognosztizálható jövőjéről

ID 10014612Magyarországon pillanatnyilag kevésnek mondható azon szervezetek száma melyek energiairányítási rendszerszabványt használnak. Szakemberek azonban energiaügyi tanúsítványok emelkedését várják párhuzamosan többi minőségirányítási rendszerrel. Röviden foglaljuk össze, milyen részterületeken nyújthat segítséget az új rendszer. Először is friss, releváns adatok nyerhetők az energiahatékonyságról. A vállalatok így képet kapnak az energiafelhasználásukról és az  energiafogyasztásukról. Az eredmények felhasználásával pedig új dimenziók nyílnak az előirányzatok tervezésében, valamint tartásában, a követelmények teljesítésében és a vállalati energiapolitika hatékony művelésében.

Bővebben: Helyzetjelentés az energiairányítás jelenéről és prognosztizálható jövőjéről

Az energia politika Európában

europe 633476 1280Európa közössége mindig is kiemelten kezelte a környezettudatosság kérdését. Habár helye van a fanyalgók kritikáinak, melyek a meg nem valósított és a hanyagul követett projekteket illetik, mégis láthatóak a törekvések.

Bővebben: Az energia politika Európában

Energiairányítási rendszerek


231 28Jelen cikksorozat az irányítási szabványok egyik talán leglényegesebb alfajtájával, az energetikai irányítással foglalkozik. Az irányítási rendszerek ezen típusa több érdemi szempontot is lefed a vállalati progresszió területén. Először is az energia megtakarítást valósítja meg egy helyesen megtervezett rendszer. Azaz pénzt spórol a szervezetnek. Másodszor az energia hatékonyságot növeli. Ezt legegyszerűbben a termelés optimalizálásaként, majd annak növeléseként lehet használni. Harmadszor, a tudatos energia felhasználás fejlesztése okán kerülhet szóba az energetikai szabályozás. Itt a termelés kontrolláltsága és a környezettudatosság nélkülözhetetlen értékeivel tudnánk a legrelevánsabban érvelni a bevezetés és folytonos felhasználás mellett.

KKV pályázatok

231 11Mintegy ötezer pályázat érkezett október elejéig a mikro-, kis- és középvállalkozásoktól (mkkv) a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) keretében eddig meghirdetett 631 milliárd forint forrásra – Írja a Piac&Profit. A Nemzetgazdasági Minisztérium európai uniós források felhasználásért felelős államtitkára hozzátette: "24 pályázatot hirdettek már meg, ezeket az év végéig további 28 követi, az idén a GINOP keretében 2020-ig rendelkezésre álló 2700 milliárd forint egyharmada, 900 milliárd forint válik elérhetővé az mkkv-knak gazdaságfejlesztésre, foglalkozásbővítésre, illetve kutatási, fejlesztési és innovációs célok (K+F+I) megvalósítására." Az alábbiakban a Piac&Profit cikkét idézzük:
Bővebben: KKV pályázatok

Problémamegoldás A3-as módszer segítségével

231 79"Egy olyan problémamegoldó módszer alkalmazását szeretném bemutatni, melyet a MARS Inc.-n belül több gyártó egységben sikerrel alkalmazzunk, többek között a Csongrád-bokrosi állateledel gyárban is. Pár éves tapasztalatot szeretnék megosztani és bemutatni, hogyan működik ez a metódus.
A cikk segítségével betekintést nyerhet a módszer metodikájába, működésébe, megismerheti milyen lépések vezetnek egy probléma végleges megoldásához, hiszen az a cél, hogy a probléma többé ne fordulhasson elő!
Bővebben: Problémamegoldás A3-as módszer segítségével

A minőségirányítás létrejötte

08"A II. világháborút követően Japánban minőségforradalom ment végbe. A béke velejárójaként a kereskedők a háborút szolgáló termékek helyett a közembereket és civileket szolgáló javak termelésébe kezdtek. Kezdetben Japán a silány minőségű exportjáról volt hírhedt, ezért a nemzetközi piacon nem igazán volt keletje a termékeiknek. A japán szervezetek ezt megelégelték, és belátták: ahhoz, hogy sikeresek legyenek, és felzárkózzanak a többi országhoz, új gondolkodásmódra van szükség. Ennek során újrafogalmazták a minőséggel kapcsolatos gondolkodásmódjukat.
Bővebben: A minőségirányítás létrejötte

Változtatások a környezetközpontú irányításban

06"A természetvédelemmel kapcsolatos törekvések konzervatív jellegűek: a "természetvédők" nem a "természetet" akarják megvédeni, hanem a természet megszokott jellegét, egy olyan ökológiai állapotot, amely csak annyira "természetes" vagy "nem természetes", mint bármely más állapot." (Wolfgang Behringer)
Változott az ISO 14001 Környezetközpontú irányítási rendszerre vonatkozó nemzetközi szabvány. A változás hatással lesz azokra a magyar vállalkozásokra és szervezetekre is, ahol e szabvány szerinti irányítási rendszert működtetnek. A szabvány idén kiadott verziója fontos módosításokat tartalmaz. Az ISO14001:2015 szabvány jelenleg még csak angol nyelven érhető el, melyet a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet 2015. szeptemberében adott ki.
Bővebben: Változtatások a környezetközpontú irányításban

A minőség megéri nagyban is

231 7A Gazdasági és Üzleti Kutatások Központja (CEBR) jelentésben dolgozza fel, mennyiben járulnak hozzá a minőségmenedzsment kezdeményezések a vállalkozás, így az adott nemzetgazdaság fejlődéséhez?
Bővebben: A minőség megéri nagyban is

Megjelent az ISO 9001 szabvány legújabb változatat

normas isoVáltozott a minőségirányítási rendszerre vonatkozó ISO 9001 nemzetközi szabvány. A változás hatással lesz azokra a magyar vállalkozásokra és szervezetekre is, ahol a szabvány szerinti minőségirányítási rendszert működtetnek. A szabvány 2015. évben kiadott verziója felszámolja a vastagon nyomtatott dokumentációs kultúrát és a téves értelmezésből adódó rossz gyakorlatokat.
Bővebben: Megjelent az ISO 9001 szabvány legújabb változatat

28. oldal / 39