"A mosógépeknek nagyobb pozitív hatása volt az emberiségre, mint az internetnek"

 

Már hét éve jól teljesít a háztartási nagygépek piaca, és a GfK szerint a közeljövőben nem is törik meg az emelkedés. Az okosítás egyértelmű trend, igény is van rá, de ideje lenne, hogy a gyártók ne csak okos, hanem életszerű megoldásokkal is előálljanak.



A gazdasági válság éveiben mért "mínusz nullás" eredmény után minden évben nőtt a háztartási nagygépek piacra. Tavaly például darabszámot tekintve 1, értékben számolva viszont 11 százalékkal nőttek az eladások – derült ki az IFA 2017 lisszaboni sajtókonferenciáján, ahol Natalia Andrievszkaja, a GfK elemzőcég nagygépekért felelős igazgatója ismertette a friss adatokat. Az elemzőcégnél az idei évben nemzetközi átlagban 2-4 százalékos növekedéssel számolnak, Magyarországon 2 százalék körül várható a szegmens bővülése, és 2018-ra is hasonlóan a kilátások.

A piac bővülésének motorját a nagyobb (8+ kg) töltőtömegű mosógépek; a no-frost technológiás, A++ és A+++ energiaosztályú hűtőgépek; illetve a szagelszívóval ellátott főzőlapok adják. Ez utóbbi szegmens például 102 százalékos növekedést mutat egyetlen év alatt. Andrievszkaja már csak azért is tartja jó példának, mert a gyártók ennél a terméknél végre felborították az évtizedes hagyományokat, amikor félretolták azt a mindenki által természetesnek vett dolgot, hogy a szagelszívó csak a főző egység felett lehet.

Egyre több az okosság, de máshogy kéne okosítani

A gyártók a legnagyobb hangsúlyt a háztartási gépek okosnak nevezett funkcióira helyezik, innen várják a növekedés következő forrását. Ez részben már most is teljesült, az így-úgy okos háztartási nagygépek eladásai 2015-ről 2016-ra megduplázódtak. Az okosnak árult háztartási gépekből a legnagyobb hányadot a mosógépek teszik ki, melyekből a GfK adatai szerint 7 millió darab fogyott tavaly.

Natalia Andrievszkaja szerint ugyanakkor vannak kihívások. A szakember úgy látja, hogy a háztartási nagygépek, például a mosógépek a társadalmi fejlődés során jóval nagyobb pozitív hatással voltak az emberiség mindennapjaira, mint az internet. (Ezt a kijelentést félig talán az előadó is viccnek szánta, de ha belegondolunk, hogy mennyi idő szabadult fel a kézi mosás elhagyásával, és milyen higiéniai előnyei vannak, akkor azért belátható, hogy a mondatnak tényleg csak a fele tréfa.) Az okos háztartási gépeknek ehhez képest kellene még valami pluszt hozzáadniuk, de azért lássuk be: az, hogy távolról megváltoztathatjuk két fokkal a hűtőnk vagy a mosóvíz hőmérsékletét, nos, okosnak okos, de egyébként nem életszerűen hasznos funkcionalitás.

Andrievszkaja szerint az okos háztartási gépek piaca most főleg azért növekszik, mert egy bizonyos méret és kategória fölött egyszerűen nem tud nem okos gépet venni az ember. (Ahogy például tévéből sem.) Most a gyártókon a sor, hogy olyan funkciókat találjanak ki, illetve az egyre okosabb otthonokon belül olyan rendszereket, melyek után már vágyakozni fognak a fogyasztók. A szakember csak egy példát hozott, ami alighanem sokak élménye volt, amikor először próbálták új mosógépüket beállítani: a használati utasítás fölötti görnyedéssel összevont gombnyomogatás helyett mennyivel egyszerűbb lenne csak szóban elmondani a mosógépnek, hogy mi van benne és azzal pontosan milyen mosást is szeretnénk. Arról nem is beszélve, hogy a gyengébben látók, például az idősebbek is egyszerűbben intézhetnék így a mosást.

A GfK háztartási nagygépek területéért felelős igazgatója Lisszabonban elmondta: reméli, hogy az idén szeptemberi IFA szakkiállításon a szokásos okos(kodó) funkciókon felül már láthatunk majd néhány valóban hasznos ötletet is a gyártóktól.

 

Cikk forrása: www.hvg.hu/tudomany/20170425_ifa_gpc_2017_okos_haztartasi_nagygepek_piaci_helyzet_gfk