Nem vagyunk elég szelektívek


Egyre több aludobozt gyűjtünk szelektíven, de még így is le vagyunk maradva: Magyarország alumíniumdoboz-újrahasznosítási rátája még az uniós átlag felét sem éri el. Pedig nagyon fontos lenne ezeknek a hulladékoknak a szelektív gyűjtése.






Jelenleg minden magyarra 378 kg hulladék jut évente. Ez mennyiségnek az 5 százalékát komposztáljuk, 9 százalékát elégetjük, mindössze 23 százalékát hasznosítjuk újra, és megdöbbentően magas aránya, 65 százaléka a lerakókra kerül. Az Európai Biztosság 2030-ra egész Európában a települési hulladék 70 százalékának újrahasznosítását tűzte ki célul, így kiemelkedően fontos a környezettudatosságunk erősítése: rá kell döbbennünk ugyanis arra, hogy csak egy Földünk van.

Csakhogy van valami, amiben nagyon lemaradtunk: míg az Európai Unióban átlagosan tízből több mint hét aludobozt gyűjtenek vissza szelektíven és hasznosítanak újra, addig Magyarország a nagyjából 30–50 százalékos visszagyűjtési arányával a sereghajtók között van, így jelentősen le vagyunk maradva az aludobozok visszagyűjtésének éllovasaitól, a 98 százalékos rátával rendelkező Belgiumtól vagy a 91 százalékos arányt képviselő Svájctól. Mivel itthon jelenleg 800-900 millió dobozt használunk fel évente, ezért rá kell kapcsolnunk, ha aktívan részt szeretnénk vállalni a közös európai küldetésben. A cél ugyanis az, hogy 2025-ig az értékes aludobozok visszagyűjtési aránya 75 százalékra emelkedjen az EU minden országában.


Miért gyűjtsük szelektíven az aludobozokat?

Az alumínium 100 százalékban és végtelen alkalommal újrahasznosítható nyersanyag, így nem meglepő, hogy a valaha gyártott alumíniummennyiség 75 százaléka továbbra is forgalomban van. Ha újrahasznosítjuk az aludobozt, az akár 60 napon belül új dobozként kerülhet vissza a boltok polcaira, de készülhet belőle laptop, iPad, kerékpár vagy akár egy repülőgép alkatrésze is. Az aludobozok újrahasznosításával nemcsak 95 százalék energiát spórolhatunk meg, de további értékes nyersanyagokat is: így 1 kg alumínium újrahasznosításával 4 kg bauxitot, 2 kg alumínium-oxidot és 14 kilowattóra villamos energiát takaríthatunk meg.

Egy korábbi Eurobarometer-felmérés szerint, amely az európai polgárok hulladékgazdálkodással és erőforrás-hatékonysággal kapcsolatos hozzáállását vizsgálta, a magyarok 98 százaléka gondolja úgy, hogy az erőforrások hatékony hasznosítása fontos az EU országai számára. Bár a magyar válaszadók 89 százaléka vélte úgy, hogy az országban túl sok hulladék keletkezik, addig 65 százalékuk úgy gondolja, hogy nem dob sokat a szemetesbe. Noha a magyar válaszadók 68 százaléka állította, hogy szelektíven gyűjti otthon a fémdobozokat (beleértve az alumíniumdobozokat is), ez az arány nagyon messze van a nyugat-európai országokétól, hisz Belgium lakosainak 94 százaléka, Németország lakosainak 84 százaléka vagy a francia polgárok 82 százaléka gyűjtött otthon szelektíven. Ráadásul nyugati szomszédunk, Ausztria is jobban teljesített nálunk, ott a megkérdezettek 90 százaléka gyűjtötte a végtelen alkalommal újrahasznosítható aludobozokat szelektíven.


Legyen könnyen elérhető, és még pénzt is kapjunk érte

A felmérés szerint a magyarokat két dologgal lehet hatékonyan az újrahasznosításra ösztönözni: a megkérdezettek 45 százaléka a könnyű hozzáférhetőséget, 42 százalékuk pedig a pénzügyi motivációt emelte ki. A házhoz menő szelektív gyűjtési rendszer már működik hazánkban, és emellett a Returpack Kft. által üzemeltetett automatahálózat is funkcionál. Az országosan közel 200 helyen, elsősorban szupermarketekben – Auchan, CBA, Spar és Tesco – elhelyezett automaták könnyen megközelíthetők, és a használatukkal még pénzt is kaphat a zölden gondolkozó felhasználó.

– Kiemelkedően fontos, hogy mindennapi életünk részévé váljon a szelektív gyűjtés, így az aludobozok szelektív gyűjtése is. Egy duplán értékes nyersanyagról van szó, ezért fontos, hogy egy idő után természetes cselekedetként gondoljunk arra, hogy szelektíven gyűjtjük és újrahasznosítjuk az aludobozokat, amelyeket a körkörös gazdaságban tartva energiát és pénzt spórolhatunk meg – mondta Duma László, a Returcom Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója.

Cikk forrása: www.piacesprofit.hu/klimablog/nem-vagyunk-eleg-szelektivek/