A delegálás aranyszabályai

 

1. Tudd a szereped!

Ahhoz, hogy sikeresen tudj feladatokat átruházni másokra, előbb saját szerepeddel kell tisztában lenned. Csak mert nem te csinálsz minden részfeladatot, a felelősség sokszor még téged terhel. Bizonyos feladatokat jobb, ha dedikálunk, míg mások esetében szerencsésebb, ha azok vezetői vállon nyugszanak. Ahhoz, hogy eldönthesd, teendőid közül melyik dedikálható, végig kell gondolnod mi az, amivel csak te tudod előremozdítani a projektet. Ennek oka lehet autoritás vagy információ többletből származó előny. Légy szigorú magaddal és ne azokat a feladatokat add át, melyeket a legkevésbé kedvelsz, hanem azokat, melyeket tényleg más tud inkább előremozdítani.



2. A megfelelő embert, a megfelelő helyre!

Ha olyan szerencsés vagy, hogy egy egész csapat áll a rendelkezésedre, jobb, ha helyesen válogatsz belőlük! Mindenkinek mások a gyengeségei és erősségei. Nem csupán a projekt sikerét, hanem kollégáid hosszú távú elégedettségét és motivációját is céloznod kell, azáltal, hogy a megfelelő embert igyekszel megtalálni egy adott feladat elvégzésére.



3. Légy egyértelmű!


Ha már elkezdtél feladatokat delegálni, sajnos még akkor sem dőlhetsz hátra, hiszen koránt sem biztos, hogy jól is csinálod mindezt. Rendkívül fontos, hogy megbizonyosodj róla, hogy mindenki megértette a projektben betöltött szerepét és a feladata jelentőségét. Ne csak azt tisztázd, milyen eredményeket vársz, de azt is, milyen odáig vezető utat támogatnál. A legjobb mindezt írásban is megfogalmazni. Találd meg az egyensúlyt a semmitmondó, és túlságosan is részletező feladatleírások között!



4. Rajzold fel a határokat!


Néha nehéz meghatározni, mi az amit még meg kéne tennünk a sikerért és mi az ameddig már nem mehetünk el. Biztosan nem szeretnéd, hogy a nevedben eljáró személy azzal idegesítsen mindenkit, hogy nincsen tisztába munkája más feladatokhoz képest meghatározott jelentőségével. Mindig van egy „nagyobb kép”, de nem mindig elvárható, hogy ezt ismerje is minden kolléga. Néha bizony neked kell segítened, hogy megmutasd a lehetőségeket és határokat. Egy projekt tagjaként nagyobb vagy akár kisebb hatalmat is kaphat egy-egy kolléga, megszokott munkaköréhez viszonyítva. Ilyenkor az a fontos, hogy a különbségre felhívd a figyelmüket és a változásra felkészítsd őket.



5. Hagyd őket beszélni!


Ahhoz, hogy teljességgel elhivatott csapattagokat nyerj, biztosra kell venned, hogy értik, mit miért csinálnak és mik az igényeid a feladatok teljesítésével szemben. Mindezek tisztázása többféleképpen történhet. Néha egy pár soros email is elég lehet, máskor hosszabb kifejtés igényeltetik. Mindegy azonban, hogy írott vagy szóbeli kommunikációról beszélünk, mindkét esetben lehetővé kell tenned, hogy az esetleges kérdések, kételyek megfogalmazásra kerüljenek. Légy mindig elérhető és hozz létre egy platformot a kérdések megfogalmazására, válaszok nyerésére!



6. Kérdezz!


Nem elég, ha hagyod őket kérdezni, neked is kérdéseket kell feltenned! Hogyan értelmezték a feladatot? Megvan számukra a maximális segítség és információ a végrehajtáshoz? Ütemezz be pár négyszemközti megbeszélést, hogy mindenképpen leszámoljatok a kételyekkel! Tervezd meg, hogyan és milyen ütemben gyűjtöd be a résztvevőktől a visszajelzéseiket, hogy egyenlőként kezelj mindenkit és még csak véletlenül se legyenek „kedvenceid”.



7. Személyre szabott kommunikáció

Az emberek különbözőek, alkalmazkodnod kell. Van aki már attól ideges lesz, ha két mondattal többet mondasz annál, mint amit feltétlenül szükséges, mások azt szeretnék, ha minden idejüket rájuk szánnád. Van aki a személyes megbeszélést részesítik előnyben, míg mások mindent írásban szeretnének viszontlátni. Hogy mindegyikőjükhöz gyorsan és hatékonyan tudj alkalmazkodni, a legjobb, ha igénybe veszel egy kompetencia értékelő, elemző programot is, melynek segítségével kollégáid személyiségéről relatíve objektív képet kaphatsz.



8. Ne veszítsd el a perspektívád!

Vezetőként az a feladatod, hogy egyben lásd a teljes gépezetet, sokkal inkább, mintsem hogy egy-egy csavarnál állj meg órákra. Meg kell bíznod a kollégáidban, különösképp, ha te ruházod fel őket felelősséggel. Ha mindenáron kontrollálni szeretnéd az eseményeket, inkább követelj meg rendszeres riportálást, mintsem hogy észrevétlenül surranj a feladatukat végzők mögé, olyan kérdésekkel nyaggatva őket, mint hogy: “Szóval, hogy állsz a feladattal? Mit csinálsz épp?”.



9. Adj feedback-et, vagy feedforward-ot!

Hagyd, hogy a csapatod tagjai tanuljanak a hibáikból sikereiket pedig kiélvezzék. Adj rendszeres visszajelzést kollégáidnak. Még jobb, hogyha a már-már meghaladottá vált feedback helyett feedforward-ot adsz nekik, amely a jövőre fókuszálva azt vizsgálja, hogyan tudunk megoldást találni, legközelebb jobban csinálni!




Írta: Eriksson Zsófia
FrameWork Hungary Kft.